Flavonoider och bioflavonoider: en recension

även om flavonoider och bioflavonoider länge har införlivats i vårdplanerna för många, kan individer vara omedvetna om den roll de spelar. Följande är några förtydliganden för vad dessa kraftverk är, var de kom ifrån och hur man undersöker dem och förslag under rekommendationer.

flavonoider och bioflavonoider: Växtkraftverk

flavonoider karakteriseras som ett växtpigment som finns i många frukter och blommor. Namnet ’flavonoid’; som har den latinska stammen, ’flavus’ betyder gul. De vanliga färgerna för dessa speciella pigment är röda, gula, blå och lila. Pigmenten finns i cytoplasma och plastider av blommande växter. Till skillnad från andra pigment som klorofyller, karotenoider eller betalainer spelar vissa flavonoider en distinkt roll i fruktmognad och fångar vissa varianter av ljus inom UV-spektrumet. De verkar vara mycket vanliga i växter från citrusfamiljen, liksom pigment som är vanliga i te, rött vin, mörk choklad och riktfärgade bär.1

bioflavonoider är polyfenoliska föreningar som finns i växter. Det finns över 5000 bioflavonoider identifierade i hela växtriket, varav många har varit föremål för preklinisk och mänsklig forskning.2 bioflavonoider har allmänt erkänts för att påverka ett brett spektrum av system i kroppen.

en historia och hur man undersöker

individer uppmuntras att förstå växtkällorna för dessa föreningar för kosthantering, liksom användningen av kosttillskott som innehåller dessa ingredienser. För att fullt ut utnyttja dessa föreningar är det viktigt att notera och skilja de olika termerna som används i hela tilläggsindustrin, inom peer-to-peer-konversation och sökbar terminologi som används under forskningsstudier.

användningen av termerna flavonoid och bioflavonoid är väsentligen utbytbara. Historiskt kallades bioflavonoider eller flavonoider vitamin P. du kommer ofta att se termen vitamin P i tidiga studier före 1980-talet. Det finns många klasser av flavonoider inklusive isoflavoner, antocyaniner, flavanoner, flavonoler, för att nämna några.3

medan du undersöker tillämpligheten av flavonoider inom en vårdplan, kom ihåg dessa klasser och använd deras namnvarianter när du försöker sammanställa en omfattande lista över tillgänglig litteratur. Fyra typer av flavonoider har undersökts för klinisk användning. Dessa inkluderar: polyfenoler härrörande från te, quercetin och dess olika molekylära kusiner, citrus bioflavonoider och proanthocyanidiner som finns i druvor och vissa tallarter.4 dessa fyra typer kategoriseras ofta i stort sett i sammanfattningar av forskningsartiklar.

från en biokemisk prospektiv kännetecknas flavonoider av en hetercyklisk syrering. Denna unika aspekt av deras smink kan hjälpa till att identifiera och skilja en flavonoid från andra pigment i djurriket. Beroende på gruppen av flavonoid kan det finnas olika beståndsdelar kopplade till denna hetercykliska syrering.5 till exempel har flavonoider i underklassen quercetin en liknande struktur och vissa konventionella terapier. Dess mekanismer kan undersökas med detta i åtanke.5 att identifiera de olika beståndsdelarna som är fästa vid en heterocyklisk syrering kan hjälpa till att identifiera vilken klass flavonoid maten, örten eller den aktiva ingrediensen tillhör också.

rekommendera bioflavonoider

när man rekommenderar en bioflavonoid eller komplex av bioflavonoider som en del av en omfattande plan, bör utövare ta hand om biotillgängligheten. Många bioflavonoider är mindre biotillgängliga när dosen ökar. Terapeutisk dosering av bioflavonoider paras ofta ihop med teknik som ökar biotillgängligheten. Till exempel har quercetin en låg biotillgänglighet. Forskning visar oral administrering av quercetin resulterar i låg absorption och utnyttjande, och när det ges via IV-administrering metaboliseras det inom några timmar.5

två sätt att komplettera tillverkare tar itu med biotillgängligheten och absorptionen är genom att skapa leverans av bioflavonoider i en vattenlöslig form, som kan nå blodflödet mer effektivt eller i en lipidlöslig form för en långsammare men effektiv absorptionshastighet. Utan en korrekt leveransmetod har absorptionen visat sig vara mycket låg. Många vanliga bioflavonoider (som de som innehåller C-vitamin) är vattenlösliga och fungerar bäst i formler som möjliggör korrekt leverans.

det bör noteras att mikroorganismer i tarmen bryter ner flavonoider. Balansering av tarmfloran rekommenderas för att optimera användningen av bioflavonoidföreningar. Hälsosam matsmältning spelar en nyckelroll i kroppens förmåga att absorbera flavonoider effektivt. Bioflavonoider tas bäst på en full mage, och när det är gjort kommer det att hjälpa till att få en ökad mängd absorption.6 vid bestämning av klinisk tillämplighet i forskning, notera den form som används inom forskningsstudierna för att utvärdera den effektiva formen som behövs för att leverera lämplig typ av bioflavonoid.

medan ytan på ämnet flavonoider och bioflavonoider knappt har repats, har det också sagts att korthet är själen av vitt. Med ovanstående i åtanke finns det verkligen en plats för en djupare förståelse av vad flavonoider är, hur de fungerar i kroppen och hur man korrekt identifierar, undersöker och integrerar dem i klinisk praxis.

1. växter: orsaker till färg. http://www.webexhibits.org. http://www.webexhibits.org/causesofcolor/7h.html.
  2. Narayana, K. R. et al. Indian journal of pharmacology, 2001;33(1): 2-16.
  3. Schwinn KE et al. Årliga Växtrecensioner, Volym 14. Oxford, Storbritannien: Blackwell Publishing; 2004: 92-149.