Kundens Levetidsverdi (CLV)

Hva er Kundens Levetidsverdi (CLV)?

levetidsverdien til en kunde, eller kundens levetidsverdi (clv), representerer det totale beløpet en kunde forventes å bruke i virksomheten din, eller på produktene dine, i løpet av levetiden. Dette er en viktig figur å vite fordi det hjelper deg med å ta beslutninger om hvor mye penger du skal investere i å skaffe nye kunder og beholde eksisterende.

FOR EKSEMPEL KAN Clv Av En Honda-eier være så mye som $100 000 hvis de er fornøyd med bil-eller minivan-valget og ender med å kjøpe flere gjennom årene. ELLER CLV av en vanlig kaffedrikker kan være enda høyere enn det, avhengig av hvor mange kopper kaffe de drikker om dagen og hvor de kjøper den. Omvendt kan noen som kjøper et hjem to ganger i livet bare være verdt, si $15.000 til en eiendomsmegler, fordi mens verdien av kjøpet er stor, er prosentandelen betalt til en agent bare en brøkdel av det.

I det store bildet ER CLV en måling av fortjenesten knyttet til et bestemt kundeforhold, som skal veilede hvor mye du er villig til å investere for å opprettholde det forholdet. Det vil si at hvis du anslår en kundes CLV til å være $500, ville du ikke bruke mer enn det for å prøve å holde forholdet. Det ville bare ikke være lønnsomt for deg.

Beregning AV CLV

den enkleste måten Å beregne CLV på er:

CLV = gjennomsnittlig verdi Av et kjøp X antall ganger kunden vil kjøpe hvert år x gjennomsnittlig lengde på kundeforholdet (i år)

så en maratonløper som regelmessig kjøper sko fra skobutikken din, kan være verdt:

$100 Per par sko X 4 par per år x 8 år = $100x4x8=$3,200

og mor til en småbarn kan være verdt:

$20 per par x 5 par per år x 3 år = $20x5x3 = $300

så hvem skal du være mer oppmerksom på? Klart, de voksne løpere i databasen.

Verdien Av Å Kjenne DIN CLV

Beregning AV CLV for ulike kunder hjelper på en rekke måter, hovedsakelig når det gjelder forretningsbeslutninger. Å vite DIN CLV kan du bestemme blant annet:

  • Hvor mye du kan bruke for å skaffe en lignende kunde og fortsatt ha et lønnsomt forhold
  • hvilke typer produkter kunder med høyest CLV vil
  • hvilke produkter har høyest lønnsomhet
  • hvem dine mest lønnsomme typer klienter er

sammen kan disse typer beslutninger øke bedriftens lønnsomhet betydelig.

Boosting Lifetime Value

siden oddsen for å selge til en nåværende kunde er 60-70%, ifølge eConsultancy, og oddsen for å selge til en ny kunde er 5-20%, investere ressursene i å selge mer til din eksisterende kundebase er nøkkelen. Så hva taktikk vil øke sannsynligheten for en kunde å kjøpe mer fra deg? Her er noen påvist teknikker:

  • Gjør det enkelt for kundene å returnere varer de har kjøpt fra deg. Å gjøre det vanskelig eller dyrt vil redusere oddsen for dem å gjøre et nytt kjøp.
  • Sett forventninger til leveringsdatoer, med sikte på å underpromise og overdeliver. Det er mye bedre å love levering innen 1. August og ha den i hendene innen 20. juli enn omvendt.
  • Opprett et belønningsprogram for å oppmuntre til gjentatte kjøp, med belønninger som er både oppnåelige og ønskelige.
  • Tilbyr freebies for å gjøre forretninger med deg, for å bygge merkevarelojalitet.
  • Bruk upsells for å øke gjennomsnittsverdien av en kundetransaksjon, noe Som tilsvarer Mcdonalds som spør: «vil du ha frites med det?»
  • Hold kontakten. Lang tid kunder vil vite at du ikke har glemt dem. Gjør det enkelt for dem å nå ut til deg også.

du vil bygge en mer lønnsom, vellykket bedrift ved å fokusere på å tiltrekke og beholde langsiktige kunder som vil bli talsmenn for deg, samt gjenta kjøpere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

More: